Full brannbeskyttelse og fleksibilitet med et komplett styringssystem for brannspjeld fra Lindab.

PressemeldingSEP 29, 2022 10.50 CET

I dag lanserer Lindab Fire System Pro – et automatisk styringssystem for brann og røyk.

Det har flere oppsett gjennom ett tilgangspunkt, tilpasset funksjonstesting og Bluetooth-teknologi for raskere igangkjøring.

«I stedet for å måtte installere to parallelle systemer, har vi kombinert til et komplett styresystem som støtter både brannspjeld og røykgasspjeld”, sier Jesper Karlsson, produktsjef for brann styresystemer hos Lindab. «Vi ser på dette som en ting mindre for kundene våre å bekymre seg for, og sparer dem både tid og utgifter».

Gjennom automatisk inneslutning og røykevakuering, vil Fire System Pro hindre brann i å eskalere samtidig som den stopper røyk og giftige gasser som sirkulerer gjennom ventilasjonssystemet. I tilfelle brann kan systemet automatisk lukke brannspjeld for å begrense brannen i ett rom mens røykgasspjeld vil sikre at ingen gass eller røyk

sprer seg gjennom til andre rom, men føres i stedet ut av bygning. ”Det tar bare sekunder før brann og røyk sprer seg i et ventilasjon system, så med det i tankene har vi utviklet et system med hovedfokus på hindre spredning av brannen i ett rom og samtidig trekke ut den giftige røyken for å beskytte både mennesker og bygningen mot skader”, sier Jesper Karlsson.

3 hovedkomponenter

Fire System Pro består av tre hovedkomponenter – en hovedenhet, spjeldenhet og mobilapplikasjon. Hovedenheten, med støtte fra spjeldenhet, kan kobles i hele bygget med inntil 60 brann- og røykgasspjeld. Da oppnår vi et komplett styresystem for brann- og røykbeskyttelse som kan kontrolleres, overvåkes og testes i samme enhet. Systemet kan også tilpasses med andre produkter å tilby maksimal kontroll og konfigurasjon. For å spare tid og unngå stiger, er spjeld-enheten designet med Bluetooth-funksjonalitet og kan bli koblet til Lindabs Pro-Link mobilapplikasjon, hvor enheten kan settes opp og modifiseres

direkte fra en smarttelefon.

Automatisk testing og kontroll

Det nye Fire System Pro-systemet kommer også med en mulighet for tilpasset og automatisk testing og kontroll av systemet. Dette inkluderer en fullt automatisk funksjonstest, individuelt testoppsett fra masterenheten, manual testfunksjonalitet og detaljert alarmkommunikasjon. Systemet er designet for å støtte en sikker og enkel installasjon, med god plass for ledninger inne i enheten og har en grundig tilkoblingsguide for å sikre rask og korrekt kobling. I tillegg kan systemet enkelt kobles til det totale styringssystemet for bygget via BacNet eller ModBus, for å få en komplett oversikt over bygget.

Det nye Fire System Pro er utviklet som en del av Lindab Protect, en omfattende utvalg av Lindab-produkter og -systemer som gir større sikkerhet i bygninger.

"Brannvern i bygninger, og spesielt i ventilasjonssystemer, er et viktig område for Lindab, sier Jesper Karlsson. "Vi har sett økende krav og fokus fra myndigheter for mer automatisk og pålitelig brannbeskyttelse de siste par årene. Det er også derfor vi har økt produktspekteret vårt og ekspertkunnskapen innen feltet, sier han.

Se produktene på VVS-dagene 2022.

Lindab vil ha Fire System Pro vist frem og koblet opp på VVS-dagene, 19-21 oktober i Lillestrøm. Så der kan man komme å se komponentene i levende live.

Vi har også en stor nyhet som vi vil dele med dere på messa, så pass på å komme innom vår stand.