Gå til hovedinnhold

Lindab feier 60 år

PressemeldingFEB 06, 2019 07.30 CET

I begynnelsen av februar feirer Lindab-konsernet 60-års jubileum. Mens mange ting har forandret seg i virksomhetens levetid, står en sterk kultur igjen som en rød tråd. Med utgangspunkt i kjerneverdiene orden og kontroll, jordnærhet og fokus på kundens suksess har Lindab skapt gode resultater gjennom årtier.

Lindab ble grunnlagt i Båstad, Sverige i 1959 og fremstilte opprinnelig byggekomponenter i tynnplatestål. Siden den gang har det skjedd mye og Lindab er i dag en markedsledende leverandør til byggebransjen i 32 land verden rundt. 

Utover de velkjente ventilasjonsløsningene, blikkenslagerprodukter og takrenner har Lindab de seneste årene utvidet produktsortimentet med blant annet sandwichpaneler og innovativt utstyr til ultralydsmålinger.

Én ting har imidlertid ikke endret seg siden virksomhetens start for over 60 år siden: kulturen. Helt fra begynnelsen har Lindab vært preget av et sterkt entreprenørskap og en synlig kultur med orden og kontroll som en helt sentral byggesten.

God kvalitet går aldri av moten

Administrerende direktør i Lindab AS, John Georg Storvik, har vært i firmaet gjennom de siste 20 år. Ifølge Storvik er det spesielt en ting som er godt kjent i bransjen og det er Lindab-produktenes gode kvalitet. ”God kvalitet går aldri av moten og dette blir bare viktigere og viktigere i forhold til det høye fokuset vi nå ser i vår bransje på energi og miljø og de klimautfordringene vi står overfor. Det er ingen hemmelighet at byggebransjen står for en stor andel av verdens klimagassutslipp. Lindab tar dette på største alvor ved å utvikle produkter og systemer som bidrar til klimakutt”, forteller Storvik.

Det Lindab kanskje er aller mest stolt over fra året som har gått er at de som første leverandør i verden og eneste i Norge har klart å Eurovent sertifisere et helt kanalsystem for ventilasjon. Det er ikke vanskelig å forstå at det lønner seg at luften kommer frem dit den faktisk skal i et ventilasjonsanlegg.

”Ved å investere i kanalystemer av høy kvalitet sikrer du opprettholdelse av den beste tetthetsklassen i hele kanalsystemet”, forteller Storvik.

Firma i medvind som tar megatrendene på alvor

Ifølge Lindab har de år for år sakte men sikkert tatt markedsandeler. Storvik forteller at dette er noe som han vil takke sine motiverte og engasjerte medarbeidere for. ”Det er helt avgjørende i en presset bransje å stille med de beste folkene, siden det er i samspillet med våre kunder at vi skal drive utviklingen videre”, sier Storvik.

Lindab jobber også med megatrender, som f.eks. digitalisering. En stor andel av produktene fås som BIM modeller, både ventilasjonsprodukter som det gis tilgang til via MagiCloud, og byggprodukter som finnes på portalen for programvarer og verktøy for CAD og BIM-design. Store ressurser legges også på å få utviklet webløsninger for enklere tilgang til kjøp av Lindabs produkter. Lindab kan fortelle at flere og flere av Lindabs kunder ser nytte av å handle via webshop fremfor å bruke tid på å skrive en e-post eller ringe inn for å få registrert sin bestilling.

Lindab Norge jubilerer i 2020

”6. februar er datoen for konsernets 60-års jubileum som blir markert med gode tilbud og noe godt å bite i ved alle Lindabs avdelinger. Men neste år i 2020, er det 40 år siden Lindab ble etablert i Norge. Da kan det nok ventes en større markering rundt omkring i landet”, smiler Storvik helt til slutt.