Problemfri fryselogistikk i den arktiske hovedstaden

PressemeldingAUG 27, 2021 12.25 CET
Lindab-portene montert.

Problemfri fryselogistikk i den arktiske hovedstaden

Med midnattssol og en unik natur er nordnorske Tromsø også kjent som den arktiske hovedstaden. Tromsø er hjemby for Tromsøterminalen, som er et av Norges mest moderne fryseanlegg for fisk. Troms Portservice har levert Lindab industriporter, hurtigporter og dokkingsystemer til den store fryseterminalen.

I tillegg til olje og gass er fiske av avgjørende betydning for norsk økonomi, og Tromsøs beliggenhet langt nordover ved norskekysten gjør byen til en av Norges største fiskebyer. En stor del av fisken som fanges nordpå, eksporteres til andre EU-land og resten av verden. Derfor er effektive transport- og logistikkløsninger avgjørende for den omfattende eksportfiskeindustrien, siden fisken må oppbevares optimalt for å bevare vitaminer, smak og holdbarhet.

Tromsøterminalen er Norges mest moderne fryseanlegg
Mye av fisken oppbevares og klargjøres i Tromsøterminalen, som er et av Norges mest moderne fryseanlegg. Terminalen er på 7500 m2 og har en kapasitet på 22 000 tonn, og med en dypvannskai på hele 200 meter har den alle fasiliteter som skal til for å drive en moderne fryseterminal. I forbindelse med oppføringen av den nye Tromsø-terminalen på Tromsø Ø er det brukt porter fra Lindab for å sikre effektiv og pålitelig logistikk. Troms Portservice har levert 18 industriporter, 6 hurtigporter, 5 hurtigporter til fryserom og 3 dokkingsystemer komplett med ramper, sluser og bygninger. Som underleverandør har Troms Portservice hatt ansvaret for både levering og montering av porter og tilhørende bygninger, og de er i dag ansvarlige for vedlikehold og reparasjoner på fryseterminalen.

Troms Portservice er autorisert Lindab PortXpert-forhandler. Det er et landsdekkende nettverk av Lindab-portforhandlere som er eksperter på å levere, oppføre og betjene Lindabs brede sortiment av industriporter og ramper. Jonas Heggås Molund er salgssjef i Troms Portservice AS, og han forteller hvordan de fikk oppgaven takket være et langvarig samarbeid mellom portleverandøren, byggherren og entreprenøren. "Tromsøterminalen har vært kunde hos oss siden 90-tallet, så vi kjenner hverandre veldig godt. Det var entreprenøren Huurre, som i dag heter Svalinn, som var totalentreprenør og hadde ansvaret for prosjektet. Svalinn er en dyktig entreprenør som vi har jobbet sammen med på mange prosjekter", forklarer han og utdyper, "Byggherren ville ha industriporter av god kvalitet som tåler mye bruk. I tillegg spilte det en rolle at vi har et effektivt serviceapparat med kort responstid hvis uhellet skulle være ute. Vi har et stort reservedelslager som gjør at vi kan skaffe reservedeler samme dag som vi blir kontaktet."

De beste løsningene oppstår når kunden er aktiv i de tidlige fasene
Byggherren kom ikke med detaljert beskrivelse av portene, så den endelige løsningen er resultatet av et tett samarbeid mellom byggherre, entreprenør og Troms Portservice. "Det var opp til oss å gi tilbud på en løsning vi tenkte ville være bra for kunden. Deretter arrangerte vi en rekke avklaringsmøter hvor vi ble enige om tilvalg og endringer, og på disse møtene deltok både entreprenøren og byggherren aktivt, forteller Jonas Heggås Molund. "Det er alltid positivt når kundene deltar i de tidlige fasene. På den måten kan de være sikre på at de får akkurat den løsningen de har behov for."

Tidlig avklaring betyr også at utfordringene dukker opp tidlig og kan løses. Det var for eksempel tilfellet med et par sluser med svært begrensede plassforhold, og det krevde en spesialløsning fra Troms Portservice for å få det til å fungere. I tillegg kom Troms Portservices mangeårige erfaring til uttrykk da slusebygningene skulle vinkles på en spesiell måte etter at de var produsert.

Lindab-forhandler gjennom 29 år
Jonas Heggås Molound er klar i retorikken når han blir spurt om hvorfor Troms Portservice forhandler Lindab-porter.

"Vi har ikke vært Lindab-forhandler i 29 år uten grunn. Lindab har et utrolig godt produkt med kort leveringstid. Gjennom årene har vi alltid hatt et godt samarbeid med Lindab, som har god kompetanse og gode verdier," forteller han og fremhever også at Lindab har fokusert på det grønne skiftet. "Selv om markedet ennå ikke er der hvor det stilles krav til miljøaspektet i forbindelse med produksjon og materialvalg, har Lindab tatt et viktig standpunkt og stått frem som en miljøvennlig produsent med den mest omfattende og transparente EPD-erklæringen som finnes på portmarkedet, forteller Jonas Heggås Molound, før han blir mer konkret, "Lindab-portenes spesielle isolasjonskjerne gir portene ekstra gode egenskaper i forhold til portene med kjerner av polyuretanskum. Det betyr blant annet 50 % mindre C02-utslipp under produksjonen, og i tillegg resulterer det i en bedre isolert og mer stabil port, siden den ikke tar opp vann."

Lindabs EPD, Environmental Product Declaration, gir byggherre og entreprenør trygghet i bærekraftige bygg som DGNB og BREEAM og sikrer minimal miljøbelastning fra vugge til grav. Hele 98 % av Lindabs porter kan gjenbrukes, noe som gjør porter fra Lindab til noen av de mest miljøvennlige portene på markedet og bidrar til at portene blir en del av den sirkulære økonomien.

Funksjonalitet, estetikk og miljøvennlighet står derfor høyt i kurs i den arktiske hovedstaden, der det fanges, oppbevares og bearbeides fisk til forbrukere over hele kloden.