Gå til hovedinnhold

Lindab samarbeider med SSAB om fossilfritt stål

PressemeldingNOV 19, 2021 11.45 CET

SSAB og Lindab tar enda et steg i sitt partnerskap gjennom et samarbeid om fossilfritt stål. Fra 2026 skal SSAB levere fossilfritt stål til Lindab, til bruk i ventilasjonsanlegg og byggeprodukter.

Sammen jobber de to selskapene med innføringen av SSABs fossilfrie stål til Lindab. Stål har lang levetid, er slitesterkt og er 100 % resirkulerbart. Dette er egenskaper som etterspørres innen ventilasjons- og byggeprodukter av høy kvalitet.

- Jeg er glad for å ønske Lindab velkommen som partner for fossilfritt stål. Sammen bidrar vi til reduserte karbondioksidutslipp i bygg- og ventilasjonssektoren og styrker konkurranseevnen, samtidig som vi opprettholder den høye kvaliteten på produktene, sier Martin Lindqvist, konsernsjef i SSAB. "Vi bygger en fossilfri verdikjede helt frem til sluttkunden."

- For oss i Lindab er spørsmålet om fossilfritt stål sentralt i vårt bærekraftsarbeid. Det er det ene tiltaket som har størst effekt på miljøet. Vi har hatt et nært forhold til SSAB i lang tid og er veldig glade for samarbeidet om fossilfritt stål. Vi ser frem til å kunne tilby våre kunder samme høye kvalitet som før, men med en enda sterkere bærekraftsprofil, sier Ola Ringdahl, konsernsjef i Lindab Group.

I 2026 planlegger SSAB å forsyne markedet med fossilfritt stål i kommersiell skala etter en konvertering av Oxelösund-masovnene til en lysbueovn og ved å bruke jern laget med HYBRIT-teknologien*, som erstatter kokskull som tradisjonelt er nødvendig for jernmalm. -basert stålproduksjon, med fossilfri elektrisitet og hydrogen. Denne prosessen eliminerer praktisk talt karbondioksidutslipp i stålproduksjon.

* SSAB, LKAB og Vattenfall opprettet HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, 2016 med mål om å utvikle en teknologi for fossilfri jern- og stålproduksjon.